Reparasjon med finish er den mest krevende og utfordrende. Og selvfølgelig også betraktelig dyrere.
Den grunnleggende reparasjonen er nesten alltid en strukturell reparasjon med enkel etterbearbeidelse. Deretter sliper jeg tilbake likt med resten av rørets fasong, og gjerne ned til det omkringliggende karbonet. Neste step er å etterligne karbonet benyttet i topplaget med retning, størrelse på maske osv.
Rammer med mye karbon i finishen, dekket av matt eller blank lakk, er det mulig å gi en tilnærmet usynlig reparasjon. Det samme gjelder matt sort. Rammer med mye fancy farger, striper, logoer osv. er nesten umulig å gjenskape. Her må jeg i stedet prøve å finne et fint alternativ sammen med kunden. Noen ganger er det mulig å "plukke ut" karbon detaljer fra andre steder på rammen og lage et tilsvarende design på skadestedet. Dette gjøres alltid i samarbeid og overensstemmelse med kunden.
Ser ut som en ikke alt for stor skade, men sliping avslører noe annet.
Her har jeg benyttet en litt spesiell teknikk for å gjenskape den spesielle finishen til BMC. Også andre merker, spesielt Merida, benytter denne strukturen av karbonet i topp rammer. Begynner å få taket på denne.... :-)